Witamina E – młodość i uroda

Palenie papierosów, zanieczyszczenie powietrza i promienie słoneczne emitujące UV narażają nas na działanie wolnych rodników. Powstają one również podczas procesu przekształcania pożywienia w energię, jaki odbywa się w naszym organizmie. Wolne rodniki to cząsteczki, które powodują uszkodzenia w komórkach ciała, przyczyniając się do powstawania chorób i szybszego starzenia się. Główną rolą witaminy E jest zwalczanie wolnych rodników, dlatego często jest ona nazywana „witaminą młodości”.

Funkcje witaminy E w organizmie

Witamina E, podobnie jak witamina A i witamina C, jest silnym przeciwutleniaczem. Oznacza to, że chroni organizm przed stresem antyoksydacyjnym oraz uszkodzeniami, jakie wywołują wolne rodniki. Zmniejsza stopień zlepiania się płytek krwi, zapewnia odpowiednią przepuszczalność błon komórkowych i bierze udział w syntezie substancji przeciwkrzepliwych. W ten sposób zapobiega powstawaniu zakrzepów. Ponadto, odpowiedni poziom witaminy E w organizmie mężczyzny zapewnia wytwarzanie nasienia, a u kobiet w ciąży wpływa na rozwój płodu. Witamina E ma również znaczenie w procesie ochrony czerwonych krwinek i przekazywaniu sygnałów nerwowych w organizmie. To składnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wzroku.

Źródła witaminy E

Witaminę E znaleźć możemy w wielu produktach z naszej codziennej diety. Występuje ona głównie w roślinach. Najwięcej witaminy młodości znajdziemy w orzechach laskowych i włoskich, pestkach dyni, nasionach słonecznika i migdałach, a także w szpinaku, pietruszce i jagodach. Witaminę E zawierają też oleje roślinne.

Czarne jagody są jednym ze źródeł witaminy młodości
Czarne jagody są jednym ze źródeł witaminy młodości

Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na witaminę E?

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę młodości zależy głównie od wieku i płci. Dzieci potrzebują dziennie średnio dawki 6 mg. Kobiety – 8 mg, a mężczyźni – 10 mg. Osoby po 75 roku życia powinny przyjmować w pożywieniu dawkę dzienną w wysokości 20 – 50 mg. Warto zwrócić uwagę, iż zapotrzebowanie na witaminę e wzrasta u kobiet w ciąży i dawka dzienna wynosi wówczas 8 – 13 mg. Kobiety stosujące antykoncepcję hormonalną powinny również zwiększyć ilość przyjmowanej w pożywieniu witaminy E.

Niedobór witaminy E

Niedobór witaminy E zdarza się bardzo rzadko wśród osób zdrowych. Zwykle związany jest z występowaniem stanów chorobowych takich jak zaburzenia wchłaniania tłuszczu, zespół Bassena – Kornzweiga, a także mukowiscydoza i celiakia. Symptomy niedoboru witaminy E mogą obejmować zmęczenie, rogowacenie i nadmierne starzenie się skóry, objawy ze strony układu nerwowego, podatność na infekcje czy problemy zdrowotne z kośćmi i zębami.

Wypadanie włosów a witamina E

Witamina E to jeden ze składników zapewniających piękne, zdrowe i lśniące włosy. Nie tylko przeciwdziała ich starzeniu się, ale także poprawia krążenie skóry głowy. Jednak o ich urodzie i sile decyduje jeszcze wiele innych składników. Do ich prawidłowego funkcjonowania potrzebne są także: witamina B – complex, witamina A, witamina C, a także miedź, cynk i kwas foliowy. Trzeba też pamiętać, że składniki te należy przyjmować w pożywieniu lub w suplementach diety. Jeśli mamy problem z wypadaniem włosów, nie wystarczy stosować preparaty do stosowania zewnętrznego z zawartością witamin i minerałów.

Witamina E wpływa na stan włosów i skóry
Witamina E wpływa na stan włosów i skóry

Witamina E w medycynie, przemyśle kosmetycznym i spożywczym

Witaminę E stosuje się w celach leczniczych w przebiegu wielu chorób, na przykład bezpłodności u mężczyzn, chorobach serca, zaburzeń pracy mięśni i miażdżycy. Ponadto, jako składnik wykazujący korzystne działanie dla skóry, witamina E jest częstym składnikiem preparatów kosmetycznych takich jak szampony, odżywki, kremy i balsamy. Właściwości konserwujące witaminy E wykorzystuje się także w przemyśle spożywczym. Na etykietach produktów znaleźć ją można pod nazwą E309, E308, E307 oraz E306.

Interakcje witaminy E z lekami

Witamina E wykazuje działanie zmniejszające lepkość krwi, potęgując działanie leków przeciwzakrzepowych. Może to wywoływać krwawienia i zaburzać proces krzepnięcia krwi, dlatego suplementacja witaminą E powinna odbywać się pod ścisłą kontrolą lekarza w przypadku osób przyjmujących leki przeciwzakrzepowe.

3 komentarze

  1. belinda098

    Witamina A+E w kapsułkach jest świetna na paznokcie. po prostu zgniata sie kapsułkę i wmasowuje w paznokcie i skórki. Efekt jest właściwie odczuwalny i widoczny od razu! :)

  2. Zakupiłam kapsułki w aptece w całkiem okazyjnej cenie , teraz czekam na rezultaty. Dzisiaj zaczynam i na pewno dam znać co i jak :-)

  3. Poprzedniczka napisała tu, że można witaminę E w kapsułkach stosować bezpośrednio na paznokcie. A czy na twarz też ma takie dobre działanie? Spróbowałabym, ale mam skórę skłonną do uczuleń i nie chcę ryzykować:P

Dodaj komentarz

Navigate