Witamina B12 – kto jest narażony na jej niedobór?

Witamina B12, podobnie jak pozostałe witaminy z grupy B, bierze udział w przekształcaniu węglowodanów w glukozę, z której organizm czerpie energię. Spełnia ona jednak jeszcze wiele innych funkcji, a jej niedobór może stanowić zagrożenie dla zdrowia. Jest rozpuszczalna w wodzie, co oznacza, że organizm nie jest w stanie jej magazynować i jej nadmiar jest wydalany wraz z moczem.

Witamina B12 – funkcje w organizmie

Witamina B12 spełnia następujące funkcje w organizmie:

  • Zapewnia odżywienie komórek, dzięki czemu mamy energię do działania.
  • Jednym z zadań witaminy B12 jest usuwanie z krwi niebezpiecznego dla zdrowia białka, homocysteiny. Jeśli białko to pozostaje we krwi, uszkadza żyły i prowadzi do stanów zapalnych i chorób serca.
  • Przeciwdziała uszkodzeniom nerwów. Nerwy otoczone są specjalną osłonką, zwaną osłonką mielinową, która chroni nerwy przed uszkodzeniami. Witamina B12 wspiera organizm w ich zasilaniu.
  • Wpływa na nastrój.
  • Wspiera prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Badania wykazują, że pacjenci z chorobą Alzheimera mają o wiele niższy poziom witaminy B12 niż pacjenci w podobnym wieku charakteryzujący się dobrą pamięcią. Istnieją przesłanki mówiące, iż niedobór kobalaminy może powodować u starszych pacjentów demencję, którą można cofnąć poprzez odpowiednią suplementację witaminy B12.
  • Zapewnia młody wygląd. Starzenie ma miejsce wtedy, gdy nasze komórki zaczynają się zużywać. Proces ten przebiega szybciej, jeśli replikacja (kopiowanie się) DNA nie przebiega prawidłowo. Istnieje wiele czynników, które wpływają na taki stan rzeczy: wolne rodniki, toksyny we krwi, wysokie ciśnienie krwi, wysoki poziom kwasów tłuszczowych omega – 6 w diecie. Witamina B12 wpływa korzystnie na proces replikacji DNA.
Witamina B12 zapewnia nam młody wygląd i energię do działania
Witamina B12 zapewnia nam młody wygląd i energię do działania

Przyczyny niedoboru witaminy B12

Osoby zdrowe, stosujące zrównoważoną dietę, nie są narażone na niedobór witaminy B12 w organizmie. Jednak niektóre choroby lub styl życia mogą być przyczyną zbyt niskiego poziomu kobalaminy we krwi. Jedną z grup ryzyka są pacjenci cierpiący na niedokrwistość złośliwą. To choroba, w której system odpornościowy atakuje własne komórki. Jednym z jej efektów jest zaburzenie wchłaniania witaminy B12. Z podobnym problemem borykają się pacjenci z chorobą Crohna i osoby, u których jelito cienkie zostało w części usunięte chirurgiczne. W obu przypadkach wchłanianie kobalaminy, które odbywa się w jelicie cienkim, jest upośledzone, a co za tym idzie, grozi niedoborem w organizmie. Kolejną grupą narażoną na zbyt niski poziom witaminy B12 w organizmie są weganie i wegetarianie. Witamina ta nie może być pozyskiwana przez organizm z pożywienia pochodzenia roślinnego. Niedobór kobalaminy we krwi grozi również alkoholikom.

Objawy niedoboru witaminy B12

Niedobór witaminy B12 może manifestować się objawami ze strony różnych układów w organizmie. Symptomy te mogą obejmować:

  • Zaburzenia pamięci związane z podeszłym wiekiem,
  • Zaburzenia neurologiczne,
  • Choroby psychiczne (depresja, zaburzenia afektywne dwubiegunowe, psychozy),
  • Choroby krążenia,
  • Niedokrwistość,
  • Zaburzenia rozwojowe u dzieci,
  • Choroby autoimmunologiczne i zaburzenia w pracy układu odpornościowego,
  • Nowotwory,
  • Bezpłodność, zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn.

Źródła witaminy B12

Witamina B12 to składnik wielu produktów spożywczych znajdujących się w naszej codziennej diecie. Największe jej ilości znajdziemy jednak w wątrobie wołowej, makreli, sardynkach, wzbogacanych witaminami płatkach zbożowych, czerwonym mięsie, łososiu, wzbogacanych produktach sojowych, mleku i jogurcie.

Jogurt na śniadanie to dawka witaminy B12
Jogurt na śniadanie to dawka witaminy B12

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na witaminę B12

Zapotrzebowanie organizmu na witaminę B12 uzależnione jest od wieku. Zwiększa się też w przypadku kobiet w ciąży i kobiet karmiących piersią. Dzieci w wieku od 1 do 3 roku życia potrzebują do prawidłowego funkcjonowania 0,9 μg witaminy B12 dziennie, w wieku 4 – 6 lat – 1,2 μg, natomiast w wieku 7 – 9 lat – 1,8 μg. Starsze dzieci i młodzież wykazują dzienne zapotrzebowanie na poziomie 2,4 μg, natomiast dorośli -2,4 μg. Kobiety w ciąży powinny przyjmować w pożywieniu dawkę 2,6 μg witaminy B12 dziennie, natomiast karmiące piersią – 2,8 μg. Zwiększone zapotrzebowanie na kobalaminę mają osoby cierpiące na choroby jelit, zaburzenia pracy flory jelitowej, pasożyty, zanikowy nieżyt błony śluzowej żołądka, nadprodukcję kwasu solnego, a także osoby przyjmujące niektóre leki.

Tak szukaliście zdrowej żywności:

  • b12 witamina w czym jest
  • witamina B 12 działanie
  • witamina b12 cena
  • witamina b12 działanie
  • witamina b12 działanie cena
  • witaminy b12 właściwości i działania

Dodaj komentarz

Navigate