Wapń – funkcje w organizmie, dawkowanie i objawy niedoboru

Wapń jest jednym z najważniejszych minerałów w organizmie człowieka, ponieważ jest składnikiem budulcowym zębów i kości. Jednak to nie jedyne zadanie tego pierwiastka. Jest on niezbędny w prawidłowej pracy naczyń krwionośnych i mięśni, ponieważ bierze udział w przekazywaniu impulsów poprzez układ nerwowy.

Czym jest wapń?

Wapń to minerał występujący w dużej ilości w ludzkim organizmie. Stanowi około 1 – 2% wagi dorosłego człowieka. Ponad 99% wapnia magazynowane jest w kościach i zębach. Pozostała część kumuluje się we krwi, mięśniach i innych tkankach.

Wapń a wapno

Nazwy „wapń” i „wapno” często są używane zamiennie, choć nie oznaczają one dokładnie tego samego. Wapń to nazwa pierwiastka, natomiast wapnem przyjęło się określać suplement diety zawierający mleczan wapnia (wapń w połączeniu z innymi składnikami, na przykład regulatorami kwasowości). Wapno oznacza oczywiście również materiał budowlany i chemiczny.

Funkcje wapnia w organizmie

Wapń bierze udział w wielu ważnych funkcjach organizmu. Należą do nich:

  • Budowa kości i zębów,
  • Krzepnięcie krwi,
  • Otrzymywanie i przesyłanie impulsów nerwowych,
  • Kurczenie się i rozluźnianie mięśni,
  • Uwalnianie hormonów i innych substancji produkowanych przez organizm,
  • Utrzymywanie odpowiedniego rytmu bicia serca.
Ilość wapnia w organizmie w starszym wieku zależy między innymi od czynników genetycznych
Ilość wapnia w organizmie w starszym wieku zależy między innymi od czynników genetycznych

Dawkowanie wapnia

Niemowlęta od urodzenia do 6 miesiąca życia potrzebują do normalnego funkcjonowania 200 mg wapnia dziennie. Następnie, do 12 miesiąca życia zapotrzebowanie to wzrasta do 250 mg. Dzieci od 1 do 3 roku życia powinny przyjmować dziennie 700 mg, od 4 do 8 roku życia – 1000 mg, a od 9 do 18 – 1300 mg. Dawka dzienna dla dorosłych w wieku od 19 roku życia do 50 lat wynosi znów 1000 mg wapnia dziennie. Kobiety od 50 do 70 roku życia powinny spożywać w pokarmach 1200 mg tego składnika na dzień, natomiast mężczyźni w tym samym wieku – 1000 mg. Powyżej 71 roku życia zapotrzebowanie na wapń zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn wynosi 1200 mg na dzień.

Zapotrzebowanie na wapń w czasie ciąży i podczas karmienia piersią

Organizm kobiety w czasie ciąży i karmienia piersią potrzebuje wapnia nie tylko dla siebie, ale również dla dziecka. Dlatego też dzienne zapotrzebowanie kobiet w ciąży lub karmiących piersią w wieku od 14 do 18 roku życia wynosi 1300 mg na dzień, natomiast w wieku 19 – 50 roku życia – 1000 mg na dzień. Zapewnienie wystarczającej ilości wapnia kobiecie w ciąży pozwala na budowanie silnych kości i zalążków zębów u płodu. Wapń bierze również udział w rozwoju serca, nerwów i mięśni u dziecka, a także wpływa na prawidłowy rytm serca i odpowiednie krzepnięcie krwi. Jeśli w organizmie matki karmiącej piersią zabraknie dodatkowego wapnia, jej organizm będzie pobierał wapń z jej kości i zębów. Więcej o karmieniu piersią można dowiedzieć się na stronie mynta.pl.

Objawy niedoboru wapnia

Kości zbudowane są z żywej tkanki, która nieustannie rozpada się i odbudowuje. Jeżeli do 30 roku życia człowiek spożywa wystarczającą ilość tego makroelementu i zażywa ruchu, ilość nowych tkanek jest większa niż tkanek po rozpadzie. Ilość wapnia, jaką tracimy po 30 roku życia, zależy od genów, pochodzenia etnicznego, poziomu aktywności fizycznej, poziomu hormonów płciowych, diety i płci. Można uzupełniać ilość traconego wapnia, jednak nie można zwiększyć ilości tego pierwiastka, który został zmagazynowany w kościach. Jeśli kości słabną, następują w nich zmiany prowadzące do osteoporozy, a objawia się ona łamliwością kości. W zależności od stopnia uszkodzenia tkanek kostnych, złamania mogą następować w wyniku mniejszych upadków, a nawet, w poważnych przypadkach, w wyniku kichnięcia.

Źródła wapnia

Największą ilość wapnia znajdziemy w produktach mlecznych takich jak: mleko, mleko w proszku, ser żółty, jogurt, kwaśne mleko, mleko skondensowane. Dobrym źródłem tego pierwiastka są także: szprotki, szpinak, sardynki, figi suszone, orzechy laskowe, migdały i ziarna sezamu. W mięsie i owocach znajduje się stosunkowo mało wapnia.

Najwięcej wapnia znajduje się w produktach mlecznych
Najwięcej wapnia znajduje się w produktach mlecznych

Wapno na uczulenie?

Uważa się, że jedną z przyczyn powstawania alergii jest zbyt niski poziom jonów wapnia w organizmie, dlatego często podaje się w przypadku jej objawów wapno. Działa ono również uszczelniająco na naczynia krwionośne, dzięki czemu może zmniejszać obrzęki. Warto jednak zaznaczyć, że samo wapno nie jest lekiem na alergię i w większości przypadków powinno być stosowane wraz z lekami przeciwhistaminowymi.

Tak szukaliście zdrowej żywności:

  • wapń a wapno
  • wapn zywnosc
  • wapń w organizmie
  • wapn objawy niedoboru
  • wapn finkcja
  • wapn dawkowanie
  • wapń a wapno
  • wapń
  • funkcje wapnia w organizmie
  • dawki wapnia w monopauzie

2 komentarze

  1. Lekarz zalecił mojej córce wapń+witaminę D3 w dużych dawkach, na guzowatość kolan. Farmaceutka przerażona, że to za duże dawki jak dla dziecka. Następna wizyta za 3 miesiące. i bądź tu człowieku mądry.

  2. Dobrze wiedzieć, że wapń to nie tylko mleko i sery, ale też inne produkty – na diecie bezmlecznej jest kiepsko o uzupełnianie wapnia.

Dodaj komentarz

Navigate