Sód – składnik soli

Sód to pierwiastek, który najczęściej spotkać można w soli kuchennej (chlorku sodu, NaCl). Sól z kolei to dodatek do większości potraw, jakie goszczą na naszych stołach. Dodawana jest ona również do wielu produktów spożywczych poddawanych obróbce technologicznej. Odpowiedni poziom sodu w organizmie zapewnia jego prawidłowe funkcjonowanie.

Rola sodu w organizmie

Sód, wraz z innymi elektrolitami, chlorem i potasem, jest niezbędnym składnikiem potrzebnym człowiekowi do życia. Pełni on w organizmie następujące funkcje:

  • Reguluje poziom wszystkich płynów ustrojowych,
  • Odpowiada za gospodarkę wodną organizmu,
  • Wraz z potasem tworzy różnicę stężeń po obu stronach błony komórkowej, co umożliwia przekaz impulsów nerwowych oraz skurcze i rozkurcze mięśni,
  • Umożliwia transport węglowodanów i aminokwasów do tkanek organizmu,
  • Wraz z potasem i chlorem utrzymuje równowagę kwasowo – zasadową w organizmie,
  • Ma wpływ na wydzielanie soków trawiennych.
Niedobór sodu zwiększa ryzyko wystąpienia porażenia słonecznego
Niedobór sodu zwiększa ryzyko wystąpienia porażenia słonecznego

Niedobór sodu – przyczyny i objawy

U zdrowego, prawidłowo odżywiającego się człowieka, niedobór sodu nie powinien mieć miejsca. Pojawia się on najczęściej w wyniku chorób nerek powodujących nadmierną utratę sodu z moczem oraz w przypadku niedoczynności nadnerczy. Niedobór sodu może być również wywołany długotrwałymi biegunkami lub wymiotami oraz niekontrolowanym stosowaniem środków przeczyszczających. Wysokie temperatury otoczenia oraz pocenie się podczas ciężkich treningów może także spowodować nadmierną utratę sodu. Objawy, które można wówczas zaobserwować, to:

  • Utrata łaknienia i apetytu,
  • Szybkie męczenie się,
  • Skurcze mięśni,
  • Zaburzenia koncentracji,
  • Trudności w zapamiętywaniu,
  • Odwodnienie,
  • Spadek ciśnienia krwi,
  • Bóle głowy.

Nadmierna utrata sodu z organizmu w połączeniu z wysoką temperaturą powietrza może wywołać udar cieplny. Długotrwałe przebywanie na słońcu i niski poziom sodu w organizmie to częsta przyczyna porażenia słonecznego.

Nadmiar sodu – przyczyny i objawy

Nadmiar sodu w organizmie, podobnie jak w przypadku nadmiaru chloru, jest częściej spotykaną przypadłością niż jego niedobór. Sprzyja temu dieta obfitująca w sól. Jednym z objawów świadczących o nadmiernej ilości sodu jest nadciśnienie, którego powikłania mogą obejmować nawet udar mózgu. Stan ten może się również objawiać przewodnieniem, o którym świadczą znaczne obrzęki, szczególnie na nogach.

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na sód

Sód to pierwiastek, który w normalnych warunkach bez trudu uzupełniamy w naszej codziennej diecie. Małe dzieci do 3 roku życia potrzebują do normalnego funkcjonowania 1 g sodu na dzień, natomiast starsze dzieci, w wieku od 4 do 8 lat – 1,2 g. Dzieci i młodzież do 18 roku życia oraz osoby dorosłe do 50 roku życia wykazują zapotrzebowanie na ten pierwiastek na poziomie 1,5 g. Do ukończenia 70 roku życia człowiek potrzebuje 1,4 g sodu dziennie, a powyżej tego wieku – około 1,2 g. Kobiety w ciąży i podczas laktacji powinny przyjmować z pożywieniem 1,5 g sodu na dobę.

Źródła sodu

Głównym źródłem, z którego czerpiemy sód, jest sól. W soli kuchennej (NaCl) stanowi on 40% zawartości. W jednej łyżeczce tej przyprawy znajduje się 2000 mg tego pierwiastka. Dodatki używane do konserwowania lub ulepszania produktów żywnościowych, jakie możemy znaleźć w sklepie, również zawierają sód. Do najczęściej stosowanych dodatków należy glutaminian sodu, który znajduje się na przykład w składzie przypraw, konserw, chleba, mięsa, wędlin i serów.

Picie dużej ilości płynów pomaga pozbyć się nadmiaru sodu z organizmu
Picie dużej ilości płynów pomaga pozbyć się nadmiaru sodu z organizmu

Zatrzymywanie wody w organizmie

We krwi i innych płynach ustrojowych poziom stężenia sodu musi utrzymywać się na prawidłowym poziomie, a tolerancja zmian jest niewielka. Dlatego jeśli dostarczymy organizmowi zbyt dużo soli w postaci słonych pokarmów, zawartość sodu we krwi rośnie i pojawia się pragnienie. Zaspokajając je, czyli wypijając dostatecznie dużo płynów, obniżamy poziom sodu do odpowiedniego poziomu. Nadmiar sodu wraz z wodą jest wówczas wydalany przez nerki. Zatrzymanie wody w organizmie ma miejsce wtedy, gdy nie pijemy wystarczającej ilości płynów, które mogłyby usunąć nadmiar sodu z organizmu.

Tak szukaliście zdrowej żywności:

  • sód cena

Dodaj komentarz

Navigate