Soczewica

Soczewica jadalna należy do rodziny roślin bobowatych. Pochodzi ze środkowo – zachodniej części Azji. Pozyskane z niej nasiona, nadają się do spożycia po ugotowaniu. Obecnie jest uprawiana w Kanadzie, Indiach, Turcji i USA. W Polsce soczewica nie jest rośliną bardzo popularną, jednak możemy pochwalić się rodzimymi odmianami, o uroczych nazwach: Tina, Anita i Izka. W starożytności soczewica była podstawą wyżywienia mieszkańców Egiptu, Grecji i Rzymu. Jej nazwa pochodzi od łacińskiego słowa lens, oznaczającego soczewkę, której kształt przypominają ziarna rośliny.

Właściwości soczewicy

Soczewica ma niski indeks glikemiczny i jest polecana dla diabetyków. Zawiera sporo łatwo przyswajalnego białka i skrobi. Błonnik redukuje poziom cholesterolu i glukozy, a duża zawartość żelaza i kwasu foliowego wspomaga produkcję hemoglobiny oraz reguluje działanie systemu nerwowego. W jej skład wchodzą także witaminy z grupy B, witamina C, PP i karoten oraz magnez, fosfor, wapń i cynk. Regularnie spożywana korzystnie wpływa na cerę, poprawia przemianę materii i wspomaga odchudzanie. W przeciwieństwie do grochu i fasoli jest lekkostrawna i dość niskokaloryczna, więc może być nawet codziennie spożywana. Zawartość fitoestrogenów zapobiega chorobom nowotworowym sutka i prostaty oraz kamicy żółciowej. Soczewica jest chętnie spożywana przez wegetarian i sportowców. Polecana jest dla osób ze skłonnością do anemii, w procesach rekonwalescencji po długotrwałych chorobach i kobietom planującym potomstwo. Może być pomocna w przypadku męczących biegunek.

Soczewica – Ranking TOP 10

Przepisy z soczewicą

Soczewicę możemy dodawać do zup, gulaszów i warzywnych zapiekanek. Jest doskonałym składnikiem past, pasztetów oraz nadzienia do pierogów, gołąbków, krokietów i naleśników. Może być bazą do przyrządzenia kotletów i sałatek. Dobrze komponuje się z ziołami oraz przyprawami kuchni indyjskiej. Z ziaren soczewicy można również wyhodować bogate w witaminy kiełki. Suche nasiona także mieli się na mąkę, z której jest potem wypiekany chleb.

Świeżo ugotowana soczewica jest zdrowsza od konserwowej z puszki, gdyż posiada niższy indeks glikemiczny. Do gotowania nie dodajemy soli, ponieważ to wydłuża czas przygotowania. Aby ją odpowiednio przyrządzić, należy przepłukać ziarna soczewicy, wrzucić je do wrzątku i ugotować do miękkości (około 15 minut). Wody dodajemy dwa razy tyle co ziaren, pęczniejąc podczas gotowania wchłoną cały płyn.

Vivio Soczewica czerwona 300g
Vivio Soczewica czerwona 300g

Soczewica czerwona

Porównaj aktualne ceny… ->

Występują różne rodzaje soczewicy, różniące się wielkością i zastosowaniem kulinarnym :

  • Soczewica czerwona i soczewica żółta – to najdelikatniejsze odmiany, które gotują się bardzo szybko i trzeba je kontrolować, aby się za bardzo nie rozgotowały. Idealnie nadają się do zagęszczania zup, past i puree. W Indiach dodaje się je do tradycyjnych dań curry.
  • Soczewica zielona – jest doskonałym zamiennikiem mięsa w wegetariańskiej diecie, daje największe uczucie sytości. Ma głęboki smak, można jej używać do przygotowania pasztetów.
  • Soczewica czarna (Beluga) – nie wymaga wcześniejszego namaczania, a po ugotowaniu wygląda jak kawior, najlepiej smakuje w sałatkach i zupach.
  • Soczewica brązowa – to niełuskana czerwona soczewica, którą trzeba gotować nawet przez godzinę czasu. Jednak po ugotowaniu zachowuje swój kształt i nie rozpada się. Aby skrócić czas jej przygotowania, należy zalać ją wodą i moczyć np. przez noc.
Vivio Soczewica zielona 300g
Vivio Soczewica zielona 300g

Soczewica zielona

Porównaj aktualne ceny… ->

2 komentarze

  1. Uwielbiam i mogę jeść codziennie. Zawsze kupuję 5kg na zapas. Nigdy nie próbowałam soczewicy z puszki i raczej się nie skusze. Pewnie jest tam więcej chemii niż soczewicy.

  2. Soczewica, i zielona,i czerwona, to było kiedyś odkrycie. Coś zamiast ziemniaków, ale nie takie bezpłciowe jak kasza :D

Dodaj komentarz

Navigate