Potas – jeden z trzech elektrolitów

Potas, chlor i sód to elektrolity, czyli minerały rozpuszczalne w wodzie i przenoszące ładunki elektryczne. Organizm człowieka to w 60 – 70% woda, dlatego potas znaleźć możemy w nim niemal wszędzie. Do prawidłowego funkcjonowania naszego ciała potrzebujemy równowagi w poziomach wszystkich trzech elektrolitów.

Funkcje potasu w organizmie

Potas to składnik odżywczy, który spełnia w organizmie następujące funkcje:

  • Zapewnia prawidłową gospodarkę wodną,
  • Zapewnia równowagę kwasowo – zasadową w organizmie,
  • Ma wpływ na funkcjonowanie nerwów,
  • Wpływa na aktywność gruczołów wydzielniczych,
  • Bierze udział w obniżaniu ciśnienia krwi,
  • Wpływa na stan kości,
  • Dostarcza komórkom substancje odżywcze,
  • Bierze udział w dotlenianiu mózgu.
Niektóre leki mogą powodować nadmierne wypłukiwanie potasu z organizmu
Niektóre leki mogą powodować nadmierne wypłukiwanie potasu z organizmu

Przyczyny niedoboru potasu

W normalnych warunkach, zdrowy człowiek stosujący zbilansowaną dietę, nie jest narażony na niedobór potasu. Jednak wskutek długotrwałego lub częstego stosowania środków moczopędnych, zbyt duża ilość potasu może zostać wypłukana z organizmu. Przyczyną takiego stanu może być również zażywanie niektórych leków stosowanych w chorobach serca i nadciśnieniu. Niedobór potasu zagraża także osobom stosującym środki przeczyszczające lub cierpiące na długo utrzymujące się wymioty i biegunki.

Objawy niedoboru potasu

O niedoborze potasu w organizmie mogą świadczyć obrzęki kończyn, nadciśnienie lub nieregularne bicie serca. Objawia się on również występowaniem skurczy mięśni nóg podczas wysiłku fizycznego uprawianego w wysokiej temperaturze. Mogą mu towarzyszyć uczucie nadmiernego zmęczenia i podenerwowanie.

Szybkie uzupełnienie niedoboru potasu

Na ogół uzupełnienie niedoboru potasu pozwala na szybki powrót do dobrego samopoczucia. Pomaga w tym picie dużej ilości płynów (woda mineralna niegazowana, słaba herbata z odrobiną cukru, mięta, rumianek lub soki owocowe). W aptece można także nabyć gotowe preparaty zawierające elektrolity.

Nadmiar potasu

Stosowanie zbilansowanej diety nie spowoduje powstania nadmiaru potasu w organizmie, jednak suplementacja potasem powinna przebiegać pod kontrolą lekarza, ponieważ zbyt duża ilość tego pierwiastka w organizmie może szkodzić. Dotyczy to zwłaszcza osób chorych na nerki. W przypadku ich złego funkcjonowania dochodzi do nadmiernego nagromadzenia się jonów, co może skutkować zaburzeniami pracy serca. Potas o wysokim stężeniu w organizmie może wchodzić w interakcje z różnymi lekami. Na przykład w połączeniu z lekami stosowanymi w chorobach serca i nadciśnieniu może zaburzyć pracę serca.

Suszone owoce są bogatym źródłem potasu
Suszone owoce są bogatym źródłem potasu

Źródła potasu

Prawidłowe odżywianie zapewnia nam dostateczną ilość potasu każdego dnia. Jeśli jednak wystąpi jego niedobór, warto – zamiast po suplementy diety – sięgnąć po naturalne produkty spożywcze, które zawierają najwięcej tego pierwiastka. Należą do nich:

  • Suszone owoce (morele, figi, daktyle, jabłka),
  • Orzechy,
  • Awokado, banany, kiwi, banany, grejpfruty,
  • Ziemniaki, seler, brokuły, brukselka, kapusta, szpinak, pomidory.

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na potas

Organizm małego dziecka w wieku od 1 do 3 lat wykazuje dzienne zapotrzebowanie na potas w wysokości 3 g. Starsze dzieci, od 4 do 8 roku życia, powinny spożywać wraz z pokarmem 3,8 g potasu dziennie, natomiast dzieci od 9 do 13 roku życia powinny przyjmować go 4,5 g. Chłopcy i mężczyźni oraz dziewczęta i kobiety w wieku od 14 roku życia wykazują dzienne zapotrzebowanie na potas na poziomie 4,7 g. Kobiety w ciąży, które nie przekroczyły 18 roku życia, powinny przyjmować 4,7 g potasu dziennie, natomiast starsze – 5,1 g. Kobiety karmiące piersią, bez względna wiek, powinny przyjmować dziennie 5,1 g potasu na dobę.

Potas w leczeniu nadciśnienia

Wiele badań wykazało, iż grupy osób ze stosunkowo wysoką zawartością potasu w swojej codziennej diecie miały niższe ciśnienie krwi niż grupy osób stosujące dietę o niskiej zawartości tego pierwiastka. Do jednego z badań mających na celu wykazanie wpływu wysokości stężenia potasu w organizmie na ciśnienie krwi przystąpiły dwie grupy ludzi. Pierwsza z nich przyjmowała dziennie wraz z pokarmem 1,7 g potasu, natomiast druga – 4,1 g. Okazało się, że osoby chorujące na nadciśnienie i stosujące dietę o wysokiej zawartości potasu miały o 7,2/2,8 mm Hg niższe ciśnienie krwi.

1 Comment

  1. W zeszłym roku sama się przekonałam, co oznacza niedobór potasu (ale prawdopodobnie też innych elektrolitów). Za dużo czasu na słońcu i duży wysiłek. Leżałam pół żywa i nie wiedziałam, co mi jest. Mama przyszła do domu i od razu wiedziała. Poszla do apteki i kupiła elektrolity w proszku do rozpuszczenia w wodzie. Już właściwie po pierwszej dawce poczułam się lepiej :) Więc to jest chyba najlepszy sposób na taki problem:)

Dodaj komentarz

Navigate