Mangan – pierwiastek niezbędny dla reprodukcji

Mangan to pierwiastek, który choć występuje w organizmie w śladowych ilościach, zapewnia mu prawidłowe funkcjonowanie na wielu poziomach. Największe ilości manganu znaleźć można w wątrobie, nerkach, trzustce i mózgowiu.

Funkcje manganu w organizmie

Mangan wchodzi w skład enzymów biorących udział w trawieniu i wchłanianiu białek, tłuszczów i węglowodanów. Buduje skórę i kości. Dodatkowo pełni następujące funkcje w organizmie:

  • Zapewnia prawidłowe funkcjonowanie ośrodkowego układu nerwowego,
  • Bierze udział w procesie reprodukcji,
  • Ma wpływ na libido, płodność i sprawność seksualną,
  • Wpływa na prawidłową pracę mózgu,
  • Wpływa na stan skóry,
  • Ułatwia magazynowanie i wchłanianie żelaza,
  • Chroni organizm przed wolnymi rodnikami, których szkodliwe działanie może wywoływać poważne choroby takie jak nowotwór czy miażdżyca.

Naturalne źródła manganu

Ilość manganu, jaką przyjmuje z pokarmem zdrowy człowiek, wystarcza do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Pierwiastek ten znaleźć można bowiem w wielu produktach spożywanych przez nas na co dzień. Należą do nich orzechy laskowe, włoskie i piniowe, ziarna słonecznika i goździki. Jego bogatym źródłem są korzeń pietruszki, jarmuż, szpinak, buraki, kalafior, groszek i fasola. Zawierają go także produkty zbożowe z mąki z pełnego przemiału, owoce morza, morele, ananasy, czekolada i kakao. Ponadto, duże ilości manganu znajdują się też w herbacie, zarówno czarnej, jak i zielonej.

Goździki zawierają dużą ilość maganu
Goździki zawierają dużą ilość maganu

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na mangan

Ilość manganu potrzebna do funkcjonowania organizmu zależy od wieku i płci. Osobną grupę stanowią kobiety w ciąży i karmiące piersią, gdyż wzrasta u nich zapotrzebowanie na ten pierwiastek, podobnie jak na inne składniki odżywcze. Dzieci od 1 do 3 roku życia wykazują zapotrzebowanie na mangan na poziomie 1,2 mg na dzień. Dzieci starsze, od 4 do 8 roku życia – 1,5 mg/d. Chłopcy w wieku od 9 do 13 lat powinni przyjmować wraz z pokarmem 1,9 mg/d manganu, a dziewczynki w tym samym wieku – 1,6 mg/d. Chłopcy powinni zwiększyć swoją dawkę w wieku od 14 do 18 roku życia do 2,2 – 2,3 mg/d, a dziewczęta do 1,8 mg/d. Kobiety w ciąży powinny dostarczać swojemu organizmowi dzienną dawkę manganu w wysokości 2,0 mg, natomiast kobiety w okresie laktacji – 2,6 mg.

Przyczyny niedoboru manganu w organizmie

Niedobór manganu zwykle spowodowany jest ograniczeniem lub wyeliminowaniem z diety produktów zawierających ten pierwiastek. Mogą go także wywoływać takie czynniki jak:

  • Złe wchłanianie manganu przez organizm,
  • Przyjmowanie środków antykoncepcyjnych (które upośledzają wchłanianie manganu),
  • Nadmierne pocenie się (mangan usuwany jest z organizmu wraz z potem),
  • Nadmiar innych pierwiastków w organizmie,
  • Przewlekłe zaburzenia pracy wątroby i woreczka żółciowego.

O zbyt małej ilość manganu w organizmie mogą świadczyć następujące symptomy:

  • Opóźnienie rozwoju fizycznego,
  • Zaburzenie koordynacji ruchów,
  • Bóle stawów,
  • Wady kości,
  • Zmęczenie, stany niepokoju,
  • Zmniejszenie płodności,
  • Pogorszenie się słuchu,
  • Popękana i sucha skóra, osłabienie włosów i paznokci.
Mangan to jeden z mikroelementów, które pływają na stan skóry
Mangan to jeden z mikroelementów, które pływają na stan skóry

Nadmiar manganu w organizmie

Przedawkowanie manganu przyjmowanego wraz z pożywieniem nie zdarza się. Nadmiar tego pierwiastka w organizmie może pojawić się w efekcie wdychania go wraz z dymem lub pyłem. W takim przypadku mogą pojawić się symptomy przypominające chorobę Parkinsona: trudności w chodzeniu i drżenie rąk i nóg, a także zaburzenia psychiczne i zaburzenia w pracy tarczycy i wątroby.

Interakcje manganu z lekami

Mangan może wchodzić w interakcje z niektórymi lekami. Upośledza wchłanianie antybiotyków przez organizm, a co za tym idzie, obniża ich skuteczność w leczeniu chorób. Jeśli istnieje konieczność jednoczesnego przyjmowania antybiotyków i preparatów zawierających mangan, to powinno się je przyjmować w co najmniej godzinnych odstępach .

Interakcje manganu z innymi pierwiastkami

Poziom wchłaniania manganu może zostać obniżony w towarzystwie dużej ilości innych pierwiastków. Należą do nich wapń, miedź, fosfor i żelazo. Minerały te, przyjmowane wraz z pokarmem, dostarczamy jednak organizmowi w zrównoważonych ilościach, a zaburzyć je mogą istniejące choroby lub przyjmowanie leków i suplementów diety.

Tak szukaliście zdrowej żywności:

  • mangan opinie

Dodaj komentarz

Navigate