Flawonoidy – składniki na straży naczyń włosowatych

Flawonoidy, nazywane też bioflawonoidami, należą do substancji fitochemicznych znajdujących się w roślinach. To naturalne barwniki, których zadaniem jest ochrona komórek przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, a także grzybów i insektów. Przeniesione do organizmu człowieka mogą spełniać podobną rolę.

Flawonoidy i witamina C

Flawonoidy występują w towarzystwie witaminy C i najczęściej znaleźć je można w tych samych roślinach. Podobnie też jak witamina C, są rozpuszczalne w wodzie. Ze względu na swoje dobroczynne dla organizmu właściwości, bioflawonoidy nazywane są niekiedy witaminą P. W ich skład wchodzi wiele substancji, które ze sobą współpracują, a ich obecność wzmacnia działanie witaminy C. Przyczyniają się one również do lepszego jej wchłaniania. Syntetyczny kwas askorbowy (witamina C), bez towarzystwa bioflawonoidów, jest znacznie słabiej przyswajany przez organizm. Zarówno flawonoidy, jak i witamina C, są wchłanianie poprzez układ pokarmowy. Pewna ich ilość magazynowana jest w organizmie, ale w większości ich nadmiar wydalany jest z moczem i potem.

Świeże owoce zawierają duże ilości flawonoidów
Świeże owoce zawierają duże ilości flawonoidów

Źródła bioflawonoidów

Głównym źródłem flawonoidów są owoce cytrusowe: cytryny, grejpfruty, pomarańcze, a także limonki. Ponadto, duże ilości tych cennych składników znaleźć można w owocach dzikiej róży, morelach, wiśniach, winogronach, czarnej porzeczce, śliwkach, jagodach i papai. Zielona papryka, brokuły i ziemniaki to warzywne źródła witaminy P. Duże jej ilości znajdziemy też w kaszy gryczanej, a także zielonej i czarnej herbacie i w winie.

Flawonoidy – działanie

Flawonoidy, prócz wspomagania wchłaniania witaminy C, chronią ją także przed utlenianiem, wzmacniając i przedłużając jej działanie. Stąd, zarówno bezpośrednio, jak i pośrednio, wpływają na stan kolagenu, który jest składnikiem budulcowym skóry, włosów, paznokci, stawów i kości. Najważniejszym znanym zadaniem bioflawonoidów jest wzmacnianie naczyń włosowatych poprzez regulację ich przepuszczalności. Naczynia włosowate dostarczają tlen i składniki odżywcze do niemal każdej komórki ciała. Jednocześnie, transportują dwutlenek węgla wraz ze zbędnymi produktami przemiany materii. Flawonoidy przeciwdziałają pęknięciom i krwawieniom naczyń włosowatych, a co za tym idzie, powstawaniu wybroczyn i siniaków. Mocne naczynia włosowate chronią nasz organizm przed infekcjami, zwłaszcza wirusowymi. Bioflawonody mają duże znaczenie w przypadku alergii, gdyż zmniejszają ilość uwalnianej histaminy, odpowiedzialnej za reakcje alergiczne.

Flawonoidy to także przeciwutleniacze

Flawonoidy działają także przeciwutleniająco. Oznacza to, że zwalczają wolne rodniki odpowiedzialne za powstawanie uszkodzeń w organizmie. Uszkodzenia te mogą wywoływać poważne choroby, jak miażdżyca, artretyzm czy nowotwór. Jednym ze skutków ich działania jest też starzenie się.

Zrównoważona dieta dostarcza organizmowi wystarczającej ilości flawonoidów
Zrównoważona dieta dostarcza organizmowi wystarczającej ilości flawonoidów

Flawonoidy – zasosowanie w medycynie

Bioflawonoidy znajdują obecnie zastosowanie w leczeniu wielu chorób i dolegliwości, między innymi:

  • W leczeniu grypy i przeziębienia,
  • W przypadkach, gdy konieczne jest wzmocnienie naczyń włosowatych, na przykład w krwawieniu dziąseł czy krwawieniu z wrzodów dwunastnicy,
  • W hemoroidach, żylakach, zbyt obfitych miesiączkach, krwawieniach po porodzie, krwawieniach z nosa,
  • W krwawieniach i w problemach ze wzrokiem u osób cierpiących na cukrzycę,
  • W ciąży, w celu zapobiegania krwawieniom i poronieniu,
  • W astmie, alergiach, zapaleniu torebki stawowej, artretyzmie,
  • Jako ochrona przed szkodliwym działaniem promieniowania.

Choć bioflawonoidy w ostatnim czasie uznawane są często za środek leczniczy, nie ma wielu dowodów naukowych, które potwierdzałyby ich terapeutyczne działanie. Istnieje potrzeba wykonania większej ilości badań, które mogłyby potwierdzić ich skuteczność.

Niedobór i nadmiar bioflawonoidów

Nie odnotowano jak dotąd przypadków nadmiaru bioflawonoidów w organizmie. Ich niedobór występuje bardzo rzadko i powoduje słabsze działanie witaminy C, mającą chronić nasz organizm przed stanami zapalnymi. Nie rekomenduje się dziennej dawki bioflawonoidów, ponieważ są one dostarczane wraz z witaminą C, którą zawiera wiele produktów spożywanych przez nas na co dzień. Flawonoidy mogą występować w postaci suplementów w dawkach 125, 250 i 500 mg i podaje się je zwykle 1 – 3 razy dziennie.

3 komentarze

  1. Ostatnio gdzieś się natknęłam na informację, że flawonoidy też się wykorzystuje w kosmetyce – w kremach, balsamach, a nawet szamponach itp. Brzmi to fantastycznie, a czy ktoś może miał już takie kosmetyki i może powiedzieć, czy faktycznie działają ?

  2. taksyfolina jest przykładem bioflawonoidu który wzmacnia naczynia krwionosne. Stosuje sie ją z witaminą c bo działa synergistycznie. Zalecana jest również dla osób które muszą stosować żelazo ponieważ zwieksza jego przyswajalność

Dodaj komentarz

Navigate