Czerwona soczewica

Wśród wszystkich roślin strączkowych, soczewica jest w Polsce najmniej popularna. O wiele częściej korzystamy z dobrodziejstw fasoli, grochu czy nawet bobu. Soczewica jest zdecydowanie bardziej niszowa, jeśli chodzi o naszą polską kuchnię. Szkoda, bo to roślina bardzo smaczna i łatwa do przyrządzania, a do tego także niezbyt droga. Szybko się ją gotuje, a ziarna wchłaniają całą wodę z garnka, nic więc nie wylewamy, a wartości odżywcze w nich pozostają. Soczewica to jedna z najstarszych uprawianych roślin. Wzmianki o niej można przeczytać nawet w Biblii. Ziarna te stanowiły jeden z głównych elementów wyżywienia starożytnych Rzymian, Greków i Egipcjan. Obecnie jest ona uprawiana, praktycznie na wszystkich kontynentach. Głównie w Kanadzie, Indiach, Turcji i w Stanach. W Europie największe pola soczewicy są we Francji i Hiszpanii. W sklepach można dostać cztery rodzaje soczewicy: czerwoną, zieloną, brązową i czarną (beluga). Chyba najpopularniejsza jest czerwona soczewica, która jest pozbawiona łusek. Nie trzeba jej uprzednio moczyć i szybko się rozgotowywuje. Jest to także najdelikatniejsza odmiana, która z powodzeniem może być wykorzystywana do zagęszczania wielu potraw. Jeśli chcemy uniknąć jej całkowitego rozgotowania, trzeba pilnować czasu, od momentu wrzucenia jej do wrzątku.

Czerwona soczewica – Ranking TOP 10

Wartość odżywcza i właściwości czerwonej soczewicy

Batom Soczewica czerwona
Batom Soczewica czerwona
Czerwona soczewica to bogate źródło dobrze przyswajalnego białka. W stu gramach ziaren, aż jedna czwarta to roślinne białko. W skład jej wchodzą także witaminy z grupy B, witamina C oraz PP. Jest bogata w składniki mineralne – potas, wapń, magnez, cynk i fosfor, ale także żelazo i kwas foliowy. Te dwa ostatnie składniki mineralne mają duży wpływ na nasz układ krwionośny, gdyż z ich udziałem powstają czerwone krwinki, a hemoglobina przenosząca tlen jest na wysokim poziomie. Natomiast obecność potasu i niska zawartość sodu sprawiają, że sprzyja ona walce z nadciśnieniem tętniczym. Dodatkowo spora ilość błonnika, sprawia że szybciej stajemy się syci. Czerwona soczewica ma niski indeks glikemiczny (30) i nie jest mocno kaloryczna. W przeciwieństwie do wzdymającej fasoli jest lekkostrawna, a także poprawia przemianę materii i wspomaga odchudzanie. Jest polecana dla cukrzyków, osób chcących pozbyć się zbędnych kilogramów oraz ludzi ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu we krwi. Także przyszłe matki, powinny się nią zainteresować ze względu na dobre źródło kwasu foliowego.

Zastosowanie i sposób przyrządzania

Czerwonej soczewicy najczęściej używa się do zagęszczania zup, sosów i gulaszy. Ziarna rozgotowywując się w daniu, w naturalny sposób je zagęszczają. Nie potrzeba więc dodawać zasmażek czy dodatkowo rozrobionej mąki z wodą. Jest także składnikiem wielu dań jednogarnkowych, z indyjskim curry na czele. Może być alternatywą nie tylko dla mięsa (białka zwierzęcego), ale także dla węglowodanowych dodatków do obiadu (np. zamiast ziemniaków). Wegetarianie często wykorzystują czerwoną soczewicę do przygotowywania past, zapiekanek i pasztetów. Można nią nadziewać naleśniki, pierogi oraz formować z niej burgery. Gotowanie czerwonej soczewicy jest bardzo szybkie. Wystarczy zaledwie 15 – 20 minut, bez uprzedniego namaczania. Jeśli nie ma być zbytnio rozgotowana, trzeba pilnować tego czasu. Należy również pamiętać o tym, że soczewicę solimy na sam koniec gotowania. Inaczej może nam niepotrzebnie stwardnieć.

Cena

Za kilogram soczewicy z uprawy BIO zapłacimy niecałe 20 złotych.

Soczewica czerwona
Soczewica czerwona

Czerwona soczewica

Porównaj aktualne ceny

Tak szukaliście zdrowej żywności:

  • ceny giełdowe soczewicy
  • soczewica czerwona a krwinki
  • Soczewica Czerwona Cena
  • soczewica i sposob przyzadzania
  • soczewica zamiast ziemniaków

1 Comment

  1. Nie ma nic lepszego od zupy tureckiej z soczewicy. Już na sama myśl cieknie mu ślinka. Kto jadł??

Dodaj komentarz

Navigate