Chrom – pierwiastek dla osób na diecie

Chrom, podobnie jak inne mikroelementy, choć występuje w organizmie w śladowych ilościach, pełni w nim ważne funkcje. Największe jego ilości znaleźć można w nerkach, jądrach i śledzionie człowieka, natomiast mniejsze – w sercu, płucach, mózgu czy trzustce. Organizm wchłania jedynie około 3% pobranego z pokarmu chromu.

Funkcje chromu w organizmie

Chrom to pierwiastek, który spełnia w organizmie następujące funkcje:

  • Reguluje poziom cholesterolu,
  • Reguluje poziom kwasów tłuszczowych,
  • Uwrażliwia komórki na działanie insuliny,
  • Bierze udział w trawieniu białek,
  • Bierze udział w transporcie glukozy do wszystkich komórek ciała i wraz z insuliną reguluje jej poziom we krwi, dzięki czemu jest ona optymalnie wykorzystana do produkcji energii,
  • Wpływa na równowagę w ilości „dobrego” i „złego” cholesterolu,
  • Zmniejsza ilość tłuszczu w organizmie.

Naturalne źródła chromu

Wybierając produkty do swojego codziennego menu warto pamiętać, że im bardziej przetworzony pokarm, tym mniej zawiera chromu. Największe jego bogactwo znajdziemy w otrębach i zarodkach zbożowych, ale stosunkowo duże ilości zawierają też olej kukurydziany i przyprawy (na przykład goździki). Ponadto, dobrym źródłem chromu są też wątroba, rośliny strączkowe, brokuły, szparagi, kasze, suszone śliwki, orzechy, owoce morza, mięso i drożdże piwne. Chrom dobrze się wchłania w towarzystwie dużych ilości błonnika pokarmowego.

W przyprawach znajduje się dużo chromu
W przyprawach znajduje się dużo chromu

Dzienne zapotrzebowanie organizmu na chrom

Dobowe zapotrzebowanie organizmu na chrom wyraża się w mikrogramach (µg), przy czym 1 µg to 0,000001 g. Małe dzieci, od 1 do 3 roku życia powinny przyjmować dziennie wraz z pokarmem 11 µg chromu, a dzieci od 4 do 8 roku życia – 15 µg. Chłopcy w wieku od 9 do 13 lat – 25 µg, natomiast dziewczęta w tym samym wieku – 21 µg. Chłopcy i mężczyźni od 14 do 50 roku życia wykazują zapotrzebowanie dzienne na chrom na poziomie 35 µg, natomiast powyżej tego wieku zapotrzebowanie to wynosi 30 µg. Dziewczęta i kobiety w wieku od 14 do 18 lat powinny dziennie przyjmować wraz z pokarmem chrom w dawce 21 µg, a kobiety od 19 do 50 roku życia – w dawce 25 µg. Organizm kobiety po pięćdziesiątym roku życia potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania 20 µg chromu dziennie.

Chrom u kobiet w ciąży i podczas laktacji

Osobną grupę, jeśli mowa o zapotrzebowaniu organizmu na chrom, stanowią kobiety w ciąży i karmiące piersią. Kobiety ciężarne do 18 roku życia powinny przyjmować dziennie 29 µg chromu, natomiast powyżej tego wieku – 30 µg. Kobiety w okresie laktacji, które nie przekroczyły 18 roku życia, wykazują zapotrzebowanie na ten pierwiastek na poziomie 44 µg, a powyżej tego wieku – na poziomie 45 µg dziennie.

Niedobór chromu w organizmie

Niedobór chromu w organizmie jest niebezpieczny szczególnie ze względu na możliwość rozwoju cukrzycy. Objawy, które mogą świadczyć o zbyt niskim poziomie chromu w organizmie to między innymi zmęczenie, stany lękowe, osłabienie, podenerwowanie, a nawet depresja. Inne symptomy mogą przypominać objawy cukrzycy, a są to mrowienie palców kończyn, zaburzenia w koordynacji ruchów i nietolerancja glukozy. Niedobór chromu w organizmie może w konsekwencji zwiększać ryzyko wystąpienia chorób serca i chorób związanych z krążeniem.

Nadmiar chromu w organizmie

Chociaż nadmiar chromu jest wydalany z organizmu z moczem, a także z potem i kałem, to przyjmowanie jego nadmiernej ilości w postaci suplementów diety, może wywołać szereg poważnych dolegliwości. Należy do nich zatrucie, które manifestuje się w postaci zapalenia skóry, zaburzeń pracy wątroby i nerek, a także wrzodami żołądka i jelit. Istnieją przesłanki pozwalające sądzić, iż nadmiar chromu w organizmie upośledza wchłanianie takich minerałów jak żelazo i cynk. Może również grozić pojawieniem się chorób nowotworowych.

Chrom reguluje nasilenie uczucia głodu
Chrom reguluje nasilenie uczucia głodu

Chrom w odchudzaniu

Chrom, biorąc udział w przemianach cukrów, jednocześnie reguluje nasilenie uczucia głodu. Jeśli jego poziom w organizmie jest nieprawidłowy, może to wpłynąć na niekontrolowane napady głodu i podjadanie, co z kolei grozi otyłością. Jednocześnie pierwiastek ten wpływa na redukcję tkanki tłuszczowej. Z tego też powodu preparaty zawierające chrom wykorzystywane są niekiedy w odchudzaniu.

Interakcje chromu z innymi składnikami odżywczymi

Chrom jest łatwiej przyswajany przez organizm, jeśli przyjmowany jest wraz z produktami z dużą ilością witaminy C. Z kolei produkty zawierające żelazo, cynk, wapń i mangan hamują jego wchłanianie.

1 Comment

  1. Podobno, jak po zjedzeniu czegoś konkretnego,np. obiadu, ma się ochotę na słodycze, to świadczy to o niedoborze chromu.

Dodaj komentarz

Navigate